Muzikoterapia pre rodiny s deťmi s poruchou sluchu - ako to bolo na začiatku

03.01.2023

           Hudba lieči, o jej účinkoch vieme už dlhé roky. Muzikoterapia je v zahraničí terapiou, ktorá napomáha ľuďom s rôznymi zdravotnými znevýhodneniami nevynímajúc poruchu sluchu. Slucháčikovia podstupujú väčšinou terapie : logopédia, surdopédia, iné terapie, ktoré sú individuálne. Sila a krása muzikoterapie spočíva v práci v skupine. Nelieči tak len jednu oblasť, ale pokrýva hneď viacero: sociálna, emocionálna, komunikačná, sluchová, pohybová...

          Aj na Slovensku máme takéto možnosti, a preto sme oslovili muzikoterapeuta Mgr. Antona Gútha z OZ Zvuky cez ruky a zakladateľa bubnovej školy Rytmika.sk, spojili sme sily a na svete bola prvá muzikoterapuetická skupina pre deti s poruchou sluchu v ranom veku a ich rodičov. 

Tu si môžete pozrieť viac o muzikoterapii v Relácii Cesta:   https://www.rtvs.sk/televizia/archiv/14177/322793#37

         Na začiatku stál môj spontánny nápad, ako rozvíjať Matejka (ťažká strata sluchu - kompenzovaná kochleárnymi implantátmi) v oblasti hudby a vnímania zvukov, zároveň mu dať priestor na spoznávanie sa s detičkami ako on. Mnohé deti v jeho veku 2,5/3 roky navštevujú rôzne hravé krúžky, my sme však potrebovali niečo, čo ho posunie v oblasti sluchového vnímania. Síce som tvorivá, spievame si radi, tvoriť a pracovať s hudbou som však nevedela. Spomenula som si na muzikoterapeuta, s ktorým som už spolupracovala ako pedagóg, keď navštívil školu, kde som učila, s jeho bubnovou školou Rytmika.sk. Hľadala som najprv na internete kontakt na neho a natrafila som na zaujímavé, pre mňa veľmi podstatné informácie - Anton Gúth totiž dlhé roky pracuje s deťmi s poruchou sluchu ako muzikoterapeut. Viac som nepotrebovala vedieť a volala mu. Brala som to ako osud, že nám prišiel do cesty. Opýtala som sa či by mohol otvoriť krúžok pre naše malé slucháčske detičky vo veku od 2,5 do 4 rokov. Napriek tomu, že pracuje s vyššou vekovou skupinou túto ponuku, či nápad, prijal. Mojou úlohou bolo osloviť ďalšie rodinky, aby sme naplnili skupinu a mohla sa začať "muzika".


            V októbri roku 2021 sme tak otvorili prvú muzikoterapeutickú skupinu s deťmi s poruchou sluchu v ranom veku od 2,5 do 4 rokov. Hodín sa povinne zúčastňoval jeden rodič niekedy i obaja, pretože našim cieľom bolo ukázať, aké možnosti majú rodičia pri práci s hudobnými nástrojmi, rytmizáciou, pohybom, riekankami pri rozvoji sluchových schopností ich dieťaťa i v domácom prostredí. Zároveň hudba má spájať deti s poruchou sluchu, učiť rodičov viac načúvať potrebám ich detí, využiť voľný čas na hodnotne strávený čas s nimi, zažiť nové inšpirácie v domácom učení sa s deťmi s poruchou sluchu.

         Muzikoterapia pozostávala z malej skupinky detí s poruchou sluchu a rodičov (5 detí + 5 rodičov), kde počas 45 až 60 min. spolupracovali a snažili sa zoznamovať s hudbou, zvukmi rôznych nástrojov, prostredníctvom hravých aktivít, detských piesní a rečňovaniek.  Muzikoterapeut prinášal vždy nové hudobné nástroje. Sprevádzal deti a rodičov po celý čas hrou na gitaru. Takto si ho i deti zapamätali: TONKO S GITAROU. Na zopár hodín bola prizvaná aj špeciálna pedagogička/surdopedička Mgr. Silvia Hovorková, PhDr., ktorá už roky pracuje s deťmi s poruchou sluchu a bola nápomocná rodičom. Zároveň spoločne konzultovali i s muzikoterapuetom výber aktivít, aby deti, čo najlepšie napredovali a hodiny ich posúvali ďalej. 

Čo priniesli hodiny muzikoterapie deťom s poruchou sluchu?

V prvom rade im umožnili spoznať deti s podobným osudom, videli, že nie sú jediné s "uškami" - kompenzačnými pomôckami, porovnávali si ich, obzerali a vnímali podobnosť, ktorú pri zdravých deťoch nezažijú. Postupne sa osmelili a interakcia medzi nimi a inými deťmi i dospelými bola stále lepšia - takže sa posilnila ich socializácia. 

Deti spoznávali rôzne zvuky hudobných nástrojov, pracovali s rytmom - vytlieskavanie, vyťukávanie, vybubnovávanie, slabikovanie slov. Naučili sa rôzne riekanky a piesne v sprievode gitary a iných hudobných nástrojov.  Porovnávali rôzne zvuky hudobných nástrojov len sluchom. 


A čo priniesli rodičom?

          Priestor na rozhovory s inými rodičmi, možnosť konzultovať zadarmo so špeciálnou pedagogičkou, muzikoterapeutom, nové inšpirácie ako môžu doma pracovať hravo so svojimi deťmi. Zároveň si hudbu mohli užiť rovnako ako ich deti, zahrať si, zaspievať, a tak podstupovali terapiu aj sami so sebou. 

          Napriek častejšej chorobnosti a teda nie úplne intenzívnemu stretávaniu sa detí sa terapia ukázala ako zmysluplná. Prioritne sa inšpirovali rodičia, osmelili sa k práci s hudobnými nástrojmi doma, a tak si muzikoterapiu preniesli do svojich domovov. Deti sa na hodiny tešili, i tie, ktoré sa na hodinách javili ako neaktívne si to naplno užívali, pozorovali ostatných a doma to všetko opakovali v plej aktivite. Po hodinách rodičia a deti ešte trávili čas na preliezkach, takže predebatovali aktuálne problémy, témy o ich slucháčikoch. 

          Táto skúsenosť nás motivovala k ďalšiemu nápadu a realizácii projektu IKA-TIKA-RYTMIKA. Viac v ďalšom článku už čoskoro. 

© 2021 OZ Umenie počuť. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky