Ako sa hrať s Lingovymi zvukmi
Základ je, aby deti neboli nútené, aby mali pocit, že sa hrajú a že učenie je zábava. Každé dieťa môže zaujať iná forma aktivity, je potrebné stále hľadať jemu vyhovujúce. Nápadov je veľa, no nie každá aktivita je vhodná pre Vaše dieťa. Niektoré deti radi maľujú, iné majú radi pohybové podnety, niektoré radi pracujú s kartičkami - iné potrebujú hmotné predmety, to treba mať vždy na zreteli - AKÉ JE MOJE DIEŤA? ČO MÁ RADO? AKÁ AKTIVITA MU JE BLÍZKA? Môžete skúšať, inšpirovať sa, prispôsobovať aktivitu Vášmu dieťaťu. Ponúkam Vám zopár nápadov, ako sme pracovali my s Matejom.
Zoznámenie sa s Lingovymi zvukmi
S Matejom sme s Lingovými zvukmi začali v období, keď mal sluchový vek 6 mesiacov. Počul už skoro celú škálu ľudskej reči. Kochleáre nosil väčšinu dňa a bol s ich nosením stotožnený. Dovtedy sme to nesilili, nechali sme ho počúvať zvuky, učiť sa ich rozpoznať, nasávať všetko okolo seba cez zvuky.
- Obrázok-zvuk-posunok
Spoznávanie obrázkov a zvukov. Ako prvé sme mali k dispozícii kartičky s obrázkami: sova, vlak, zmrzlina, had, myš, lietadlo - spoločne sme si ich prezerali, komentovala som, čo je na obrázku, pripájala som zvuk a posilňovala to všetko posunkom.
Posunky ako pomocník
"čo je to?" posunok čo
"Aha, lietadlo" - posunok lietadlo, "letí hore - robí A-A-A"
"Ako robíš, keď papáš zmrzlinu? - vyplazíme jazyk a cvičíme oromotoriku - vyslovujeme M-M-M - aj posunok zmrzlina nám pomôže znázorniť
"Ako piští myšička? posunok myš a napodobňujeme zvuk I-I-I
"Had robí S-S-S - posunok had
"čo robí vláčik? Š-Š-Š - posunok vlak
"Pozri sova - ako robí? U-U-U - posunok sova
Opakujeme tento spôsob, pokým dieťatko pochopí a vie sa aktívne zapájať, chápe, čo od neho chcete a baví ho táto činnosť.
2. Nakŕm svojho havka - kostičky s Lingovymi zvukmi
Aby Lingove zvuky dostali hmotnejší význam - použili sme hru so škatuľkou v tvare psíka. Vytvorili sme si psíka s otvorenou papuľkou, ktorý je hladný a kŕmili sme ho danými zvukmi.
- Motivovala som Matejka básničkou o psíkovi:
Hav, hav, hav, ja mám zlosť (vysvetlila som , že je to hnevám sa),
hav, hav, hav, daj mi kosť!
Nejedol som ešte dnes
a som hladný ako pes. (vysvetlila som i to, že pes=havo)
Všetko som, samozrejme, vravela s podporou posunkov. (celú báseň v posunkoch nájdete v ebook v linku pod týmto textom.)
- potom som vyslovovala hlásku a on hľadal príslušnú kostičku so zvukom a kŕmil psíka.
- do tejto aktivity sa už dá zapojiť aj pohyb, kostičky môžu byť na inom mieste ako psík a dieťatko ich postupne nosí psíkovi a vracia sa za kostičkami. (video s aktivitou v pohybe nájdete taktiež v odkaze na ebook)
3. Lingove zvuky a jemná motorika
Mnohé deti potrebujú predmety zhmotniť, chytiť sa reálneho predmetu, a tak si lepšie fixujú dané zvuky. Priniesť, pohľadať, chytiť, priradiť aj takto sa dá pracovať pri učení sa LZ.
4. Lingove zvuky a písmená
Keďže sa od začiatku pracuje s konkrétnym písmenkom a jeho zvukovou podobou je dobré to využiť. Od začiatku podporovať uvedomovanie si tvaru písmena. Matej si veľmi rýchlo nahral do hlavičky, ako vyzerajú písmená a vedel ich prečítať.
Ďalší spôsob podpory je opäť cez ručičky - jednoručná prstová abeceda (tvar jednej ruky, ktorý znázorňuje písmeno). Keď sa dieťa naučí písmenko i ukázať prepoja sa viaceré zmysly naraz. (hmat/sluch/zrak)
My sme si vytvorili hracie poháriky. Na vonkajšiu spodnú časť pohárika som nalepila obrázok LZ, na boky som napísala písmeno a nalepila i jeho podobu v prstovej abecede.
Hra s pohárikmi
- Poháriky som najprv využívali len na dvíhanie pri správnom zvuku a fixovanie tvaru písmenka.
- Neskôr som ukrývala pod pohárik odmenu (autíčko, cukrík) vždy len pod ten, ktorého zvuk som vyslovovala, aby sa dieťa uistilo či má správny pohárik. Keď nenašiel odmenu, hľadal ďalej.
- ukrývali sme tam i kostičky pre psíka
5. Využitie ilustrácie s LZ
Máte radi kreslenie, maľovanie? Pri tejto aktivite viete využiť ilustráciu, ktorú sme pre Vás vytvorili.
Ja som využila farbičky z Ikei, ktoré sú akvarelové, čiže vodovou rozmazateľné. V období, keď ešte Matej nevedel vyfarbovať len čarbal, vedeli sme z toho vytvoriť dvojitý zážitok - začarbať+rozmaľovať - pozorovať ako sa čiary pod vodou menia na škvrny. Môžete použiť i prstové farby alebo špongiu, ktorú bude dieťa namáčať do farby a tak odtláčaním zafarbovať ilustráciu.
- najprv pozorujte ilustráciu, komentuje, čo vidíte
- potom pridajte zväčšené obrázky s LZ, samostatne, hľadajte ich na ilustrácii
- vyslovujete zvuky za chrbtom dieťaťa a ono hľadá obrázok a môže ho vyfarbiť.
Ilustrácia a pohybové hry
Obrázky si môžete i zalaminovať a používať na pohybové hry. Ako?
- Môžete vytvoriť chodníček z LZ a dieťa má stupiť/skočiť na obrázok, ktorého zvuk počuje. . .
- Alebo uložíte obrázky do kruhu a dieťa si sadne do stredu. Vyslovujete zvuk a dieťa sa otáča na daný obrázok, prípadne naň môže niečo položiť - napr. autíčko.
- Deti majú radi, keď si môžu úlohu učiteľa či rodiča vymeniť. Zmeňte si role. Sadnite si vy do kruhu a dieťa vyslovuje zvuk a vy hľadáte, čo vraví. Spolu si porovnáte či ste správne odpovedali.
6. Lingove zvuky na tričkách
Ilustrácie môžete nosiť aj so sebou na tričkách. Motivovať tak deti k počúvaniu zvukov a jeho označovaniu na tričkách, kdekoľvek ste a kedykoľvek si na to spomeniete. Ak máte záujem o takéto tričká - napíšte nám. K dispozícii máme dámske, pánske i detské, aj na detských bodyčkách.